zaterdag 12 maart 2011

Wokgerecht (5)

Kipfilet van de augustijnen met groenten;

Benodigdheden voor 4 personen;


350 gr kipfilet,
250 gr roerbakgroenten,
2 eetlepels olie,
zout en peper,

voor de saus; (persoonlijk vind ik dit een goed sausje voor bij vis te serveren)

25 gr bloem,
25 gr boter,
1 dl kippenbouillon,
1 dl witte wijn,
mespunt gemalen laurier (ik had enkel de versnipperde laurier in huis),
1 theelepel suiker,
mespunt kruidnagelpoeder ( ik heb de kruidnagels wel, maar geen vijzel in huis)
2 eetlepels crème fraiche

Bereidingswijze;

Maak eerste de saus.
Verhit de boter in een steelpan, roer de bloem erdoor en laat pruttelen tot een roux onstaat.
(bij mij was het eerst een roux, maar werd ineens klontjes, dus maar snel verder gewerkt)


Schenk de kippenbouillon en de witte wijn erbij en breng de saus al roerende aan de kook.


Breng op smaak met laurier, suiker en kruidnagel en voeg tenslotte de crème fraiche toe.


Houd de saus warm op een vlamverdeler.

Snijd de kipflilet in stukjes, verhit de olie in de wok en roerbak de kipfilet goudbruin in ca.3 min.


Ik heb er zelf krielaardappelen bij gedaan.


Voeg de groenten toe en roerbak het geheel ca. 5min.
Breng op smaak met peper en zout.


Serveer de saus er apart bij



Smakelijk,


Geen opmerkingen: