zaterdag 20 november 2010

Vanillekoekjes in de vorm van " gingerbread man"

Hallo allemaal,

De appeltaart van gisteren was superlekker en is al op (erg hé),
mijn schoonzus, mijn mama en ik zijn erop gevlogen en hebben ze eigenhandig een maatje kleiner gemaakt :-)

Vandaag was ik creatief bezig rond het thema "gingerbread man", en wilde ook graag koekjes in die vorm,
niet met het echte recept hoor!! Maar met ons koekjesrecept vanuit dit boekje,



Ingrediënten voor circa 16 stuks, vanillekoekjes;



225 gr bloem
150 gr boter, in blokjes
125 gr fijne basterdsuiker, (hier neem ik altijd de lichte kandijsuiker voor)
1 tl vanille-extract
poedersuiker om te bestuiven (dit doe ik zelf niet)

Bereidingswijze;

vet een bakplaat lichtjes in.
Zeef de bloem boven een grote kom
en kneed de boter er met de vingertoppen door tot het geheel op fijne broodkruimels lijkt.
Roer de basterdsuiker en het vanille-extract erdoor en kneed het mengsel met uw handen tot een stevig deeg.
Rol het deeg op een licht met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van ongeveer 2,5 cm dikte.
Snijd er met de koekjesvorm 16 vormpjes uit.
(ik heb het gingerbread manneke uit karton geknipt en met een mes erlangs gesneden)



Leg de vormpjes op de bakplaat en bak ze 15-20 min in een voorverwarmde oven op 180°C (ik heb het in de heteluchtoven op 150°C gezet), tot ze goudbruin zijn.

Laat ze op een rooster afkoelen,



Bestuif ze met poedersuiker vlak voor het opdienen.
Ik heb de koekjes ook niet met kleurtjes bewerkt hoor, want mijn kindjes en kleurstoffen.......géén goed idee hoor :-)

Even een foto van mijn gehele creaties rond "gingerbread man"



Smakelijk,

6 opmerkingen:

Margo zei

Wat geweldig, dat ziet er weer super uit!
En heel erg lekker waarschijnlijk !
Groetjes
Margo

marika zei

da ziet er weer errug lekker uit!!!

groetjes,marika

Kitty zei

Ook die lekkere koekjes zijn weeral op zeker?heel leuk gedaan.

Groetjes Kitty

Sandraatsjuh zei

WAT LEUK!!!!!!

ben bang dat ze al lang weer op zijn denk?? hihihiihi leuk gemaakt!

Marianne zei

't ziet er wee lekker uit. Ik heb gisteren marsepein gemaakt.

susie zei

De koekskes zijn weer goed gelukt hé meiske !

knuf