woensdag 10 november 2010

Suikerbrood (in de broodmachine)

Hallo allemaal,

ik heb een broodmachine en gebruik hem eigenlijk véél te wienig, dus ik dacht ga hem nog eens boven halen, want ik had zin in suikerbrood en wilde dat nu wel eens proberen op de juiste manier!! Oh ja, op de verkeerde manier al gedaan en ik kon mijn bakblik weggooien hoor! Dus laten we het nu maar eens juist gaan doen hé :-)

Ingrediënten voor suikerbrood (recept komt van de site van aveve, thuisbakken)



500 gr classic mix voor luxebrood (hihi, natuurlijk van aveve)
250 ml water
8 gr verse gist of 4 gr droge gist
40 gr boter
2 gr zout

Toevoeging;

180 gr parelsuiker
15 gr gesmolten boter

Bereidingswijze;

Doe alle ingrediënten, behalve de parelsuiker en de gesmolten boter, in de broodmachine.
Start het programma voor rozijnenbrood.
Haal bij het signaal het deeg en de kneedhaak uit de vorm.

Weeg een deegstuk van van ongeveer 200 gr af. Rol het dun uit.
Meng de parelsuiker vermengd met de gesmolten boter doorheen het overgebleven deeg.
Maak er een mooie bal van.
Wikkel het uitgerolde deegvel nu om de bol heen en maa het geheel weer bolvormig.
Op deze manier kan de parelsuiker geen krassen maken op de bakvorm.

Voila , zo gaat mijn bol deeg met suiker hopelijk veilig terug in mijn broodoven,



Leg het deeg (zonder kneedhaak!) terug in de broodmachine met de sluiting naar beneden en laat het programma gewoon verder lopen.
De machine zal niet meer kunnen kneden, omdat je de kneedhaak hebt weggenomen.
Het deeg zal alleen nog een tijdje rijzen en daarna netjes gebakken worden.

Voila, dit is mijn suikerbroodje,



hhmm, straks een sneetje met boter op.

Smakelijk,

5 opmerkingen:

marika zei

mmm,lekker!!!
ik gebruik mijn broodmachine veel te weinig,maar dat komt omdat ik steeds 2/3 broden moet bakken om genoeg te hebben.
Meestal bak ik melkbrood

groetjes,marika

Terray zei

Ohhhh lekker, lekker, lekker hoor!!
Hier nog iemand die een broodbakmachine heeft en m veels te weinig gebruikt.
Is je broodje al op? ;-)

Groetjes
Tertia

Saskia zei

Daar lust ik ook wel een sneetje van hoor!!!

Groetjes, Saskia :)

tiny zei

Ik heb je prutsels gevonden.Wij hebben wel eens als uitdrukking dat we een prutje gaan koken.
Je maakt het ons wel moeilijk hoor, nog meer bij te houden.hahaha

groetjes tiny

Anoniem zei

je kan ook de machine op deeg of puzza kneden zetten,dan nog een tweetal uren laten rijzen,en dan afbakken.niet iedere machine heeft een stand rozijnenbrood.