vrijdag 12 november 2010

Mandarijnenbavarois

Hallo allemaal,

Ingrediënten voor 8 personen (recept komt van internet)



4 eieren (dooiers en eiwitten scheiden)
125 gr suiker
3,5 dl slagroom
2,5 dl mandarijnensap
2 stuks mandarijntjes
2 eetlepels cointreau
1 vanillestokje
2,5 dl melk
15 gr gelatine
1/2 citroen (sap)

Bereidingswijze;

(eerlijk ik heb zelf met het recept liggen sukkelen, en mijn keuken, hihi, die was ontploft maar het is me wel gelukt.... denk ik )

Meng de dooiers met de helft van de suiker, en klop het mengsel tot het dat het icht van kleur en schuimig wordt.
Breng ondertussen de melk met het open vanillestokje aan de kook en laat het 10 minuten trekken.
Week de gelatine in koud water.
Verwijder het stokje uit de melk, schraap het zaad er uit en doe dit terug in de pan.
Voeg, onder voortdurend kloppen, langzaam de melk bij het dooiermengsel en giet het terug in de pan.
Zet de créme dan op een zeer zacht vuur en verwarm totdat hij dikker wordt, deze MAG NIET koken.
Haal dan de créme onmiddelijk van het vuur en los de uitgeknepen gelatine er in op.
Voeg het mandarijnensap toe, dat vermengt is met een scheut citroensap.
Laat de créme afkoelen onder af en toe roeren.
(hier klopte het recept niet van volgorde, dus ik zat veen in de knoop, ik schrijf het op gelijk ik het verder heb gedaan)
Klop 2,5 dl slagroom bijna stijf.(de ander is voor versiering).
Klop de eiwitten met de rest van de suiker stijf.
Wanneer de créme begint te geleren, scheppen we de slagroom eronder.
Spatel nu de eiwitten door de créme met slagroom.

(zoals jullie misschien merken, ik heb niet gevonden , wanneer de cointreau erin moest, dus was het ook vergeten te doen)

Doe de bavarois in een met koud water omgespoelde vorm en laat deze in de koelkast opstijven. (sorry foto is wat donker uitgevallen!)



(bij mij staat hij nu nog op te stijven, maar mijn schoonzus, mama en ik hebben al wel een met een lepeltje gaan proeven hoor, en het smaakte toch al , dat is al meegenomen hé, hihi)

Garneer de bavarois met schijfjes mandarijn en nog wat room die met suiker is stijfgeklopt.

Ik zal morgen een update foto zetten van het eindresultaat hoor,

smakelijk,

3 opmerkingen:

Lia zei

Het klinkt allemaal lekker,en het zal best lekker smaken, maar helaas houd ik helemaal niet van toetjes, een enkele uitgezonderd.

groetjes Lia

Marianne zei

Hmm...lekker, en de cointreau mag er samen met het sap van de mandarijnen bij.

Margo zei

Bavarois is inderdaad niet zo simpel !
Maar als de smaak goed zit, is alles ok he!!!
Groetjes
Margo