vrijdag 19 november 2010

Hollandse appeltaart

Hallo allemaal,

ingrediënten voor ? personen (het recept komt van een mede-bloggertje Debby, zij heeft er een mooi kaartje van gemaakt!)

Voor het deeg,



300 gr zelfrijzende bloem
200 gr koude boter
160 gr basterdsuiker ( geen idee welke suiker dat nu juist is, dus ik heb de donker kandijsuiker maar genomen)
1 zakje vanillesuiker
losgeklopt ei
snuifje zout

Bereidingswijze;

Snijd met twee messen de boter door de bloem, basterd- en vanillesuiker en het zout.
Wrijf dan verder de boter met de vingers totdat je een kruimelig mengsel hebt.
Voeg 3/4 van het ei toe.
Zet het deeg verpakt weg in de koelkast. (ik heb het één uur weggezet)

Haal het deeg uit de koelkast,



en rol het uit tot één grote lap deeg, neem een deeltje eraf,
om op het einde de reepjes deeg als afdekking te gebruiken.

Vet de taartvorm in met boter en bestuif met bloem en leg nu de lap deeg erin,



Ingrediënten voor de vulling, (erachter ligt mijn rest deeg voor de afwerking),



1 kg harde zure appelen (ik had golden die op moesten, dus heb deze genomen)
1 el citroensap
15 gr suiker
2 tl kaneel
5O gr rozijnen

Ik rol, zoals je kan zien tussen huishoudfolie, ik vind dat dat properder werkt en gemakkelijk is zo),
maak van de rest deeg reepjes,



zodat die al klaar liggen en ik dat niet moet doen als ik mijn appelen al gesneden heb, (om te harde verkleuring tegen te gaan van de appelen hé).

Schil de appelen, maak blokjes en voeg het citroensap, de kaneel, de suiker en de rozijnen toe en doe alles door elkaar.



Doe de vulling in de taartvorm en dek af met de reepjes deeg en bestrijk de reepjes deeg in met losgeklopt ei.



Bak de taart op 175 graden een 78 min (persoonlijk vind ik dit wel héél lang en ook wij hebben een heteluchtoven, dus ik heb ze maar 45 min gebakken en maar op 150 graden gezet)

En zo kwam ze uit de oven, hihi, niet met de versieing bij natuurlijk :-)



Smakelijk,

6 opmerkingen:

Linda zei

lekker doe mij maar een stukje hoor
gr linda

Margo zei

Ziet er echt heerlijk uit !
PS het is al veel beter met me hoor !
Bedankt !
Groetjes
Margo

Marianne zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marianne zei

basterdsuiker is lichtbruine suiker Jaimie. Maar de taat ziet er weer heel lekker uit.

marika zei

LEKKER!!!

groetjes,marika

Anneke zei

hmm... die ziet er lekker uit :)
Veel smulplezier ;)
Groetjes Anneke